Kodeks pracy po zmianach: w związku z wypowiedzeniem umowy o pracę, pracodawca może zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy do upływu okresu wypowiedzenia

22 lutego 2016 r. weszła w życie nowelizacja kodeksu pracy. Wprowadzono art. 36², zgodnie z którym:

„W związku z wypowiedzeniem umowy o pracę, pracodawca może zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy do upływu okresu wypowiedzenia. W okresie tego zwolnienia, pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia”.

Nowelą ustawowo zaakceptowano szeroką praktykę zwalniania pracowników przez pracodawców z obowiązku wykonywania pracy w okresie wypowiedzenia pod warunkiem wypłat pracownikom wynagrodzenia.

Przed nowelizacją pracownik musiał jednak wyrazić zgodę na zwolnienie go z obowiązku świadczenia pracy. Obecnie kodeks pracy mówi, że nie jest to potrzebne – jest to arbitralna decyzja pracodawcy, której pracownik musi się podporządkować.

Czy pracodawca może zmienić zdanie i odwołać zwolnienie przez wezwanie pracownika do podjęcia i świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia?  W wyroku z 5 lipca 2005 r. (I PK 176/04) Sąd Najwyższy stwierdził, że „Skuteczne zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia przesądza o tym, że pracownik, który nie wyraża zgody na cofnięcie oświadczenia woli w tym przedmiocie, nie jest obowiązany do podporządkowania się poleceniom pracodawcy świadczenia pracy we wskazanym miejscu i terminie”.

Najbezpieczniejszym zatem rozwiązaniem dla pracodawcy, przewidującego możliwość wystąpienia takiej konieczności, wydaje się być jednoczesne ze zwolnieniem z obowiązku świadczenia pracy wskazanie na piśmie, że w przypadku powstania istotnej potrzeby pracownik ma obowiązek stawić się do pracy na wezwanie pracodawcy.

Skontaktuj się z prawnikiem

Kodeks pracy: zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia
Napisz do nas! Kancelaria Adwokacka Adwokat Kamila Kuba
Opisz sprawę. Odpowiemy, jak możemy pomóc.